ÅRSMÖTE PÅ IDROTTSMUSEET I HELSINGBORG

Måndagen den 12 februari 2018

___________________________________________

Skrivet av Jörn Landgren, den 22:e februari 2018

Mötet hölls som vanligt på idrottsmuseet i Helsingborg. 27 st glada deltagare räknades in, vilket motsvarar ungefär de senaste årens antal på GCV:s årsmöten.

Efter lite mingel förklarade GCV:s ordförande Per Broberg årsmötet öppnat och i fortsättningen höll Bengt Lindh i klubban.

Mötet genomfördes enligt dagordningen, frågorna var få och det blev inga större diskussioner. Jubilarerna som kom på mötet, Sven-Erik Lindkvist, Jan-Erik Månsson och Rolf Nilsson, presenterades och hyllades med blommor och Champagne.

Medlemsavgiften för 2019 blir oförändrad 150 kr och sittande styrelse samt valberedning blev omvalda.

Efter att vi intagit en fantastisk landgång och dryck fick vi kaffe och kaka medan vi lyssnade på kvällens kåsör Kjell Stenberg — jurist, bankdirektör och urhelsingborgare sen 75 år tillbaka.

Kajs intresse för cykelsporten väcktes tidigt genom CK FIX tävling ”Skälder-viksloppet” och de danska TV-utsändningarna från 6-dagarsloppen i Forum.

År 1993 blev Kaj tillfrågad av Lennart Vinck om han ville efterträda Lennart Hansson som ordförande i Cykelstiftelsens styrelse. Detta accepterade han med glädje och har nu suttit i styrelsen i 25 år.

Som de flesta av oss säkert redan vet, men det tål att upprepas, bildades Cykelstiftelsen 1959. Cykel-SM arrangerades samma år i Helsingborg av CK Fix och överskottet därifrån, drygt 9.900 kr, sattes in i stiftelsen. Idag har pengarna växt till imponerande 800.000 kr. Under åren har CK Fix erhållit en del av kakan till bl.a. inköp av bilar, tävlingscyklar, reservdelar etc. vilket medfört att cykelintresserade ungdomar har kunnat prova på cykelsporten genom att låna eller köpa cyklar billigt.

Kaj Stenberg är allmänt idrottsintresserad. Mest berättade han om tennis och fotboll som ligger honom varmast om hjärtat. 1975-87 var han styrelseordförande i Helsingborgs tennisklubb (HTK). 1988-96 tillhörde Kaj HIF:s styrelse. Han är idag hedersmedlem i HTK och ständig ledamot i HIF. Han har sett många berömda fotbollsspelare genom åren. Det är inte Zlatan eller Henke som han håller som den störste spelaren utan Kajs idol var utan tvekan Hasse Persson — eleganten med det fruktade hårda skottet.

Boxning var en annan sport Kaj berättade om, flera duktiga boxare fanns tidigare i Helsingborg. Kaj har också medverkat i en del idrottsböcker som utgivits av Helsingborgs idrottsmuseum.

Sedan 2004 driver han egen juristfirma och förutom ordförande i Cykelstiftelsen har han ett flertal andra styrelseuppdrag i aktiebolag, stiftelser och föreningar.

I slutet av föredraget fick Kaj en intressent fråga från Bengt Lindh: ”Hur har du genom åren hunnit med både din civila karriär och ditt enorma idrottsengagemang?” Kaj svarade direkt: ”Ju mer man har att göra, desto mer hinner man med!” Ett lärorikt svar.

Vid sidan av att umgås med hustrun Lena, barn och barnbarn trivs Kaj Stenberg bäst med jazzmusik, konst, teater och resor.

Efter anförandet tackades Kaj för ett mycket trevligt kåseri, med blommor, Champagne och ett års gratis medlemskap i GCV.

Då inga bilder blev tagna denna gången, har jag lagt in bilderna från förra årets promenad.

VÅRPROMENAD I PÅLSÖ SKOG

Lördagen den 24 mars 2018

__________________________________________

Skrivet av Kerstin Folkeson, den 3:e april, 2018

Den 24 mars klockan 9 var vi några som nappat på GCV:s inbjudan till promenad och vi startade vår vandring vid anrika Pilvångsplatsen.

Pilvångsplatsen som är en lekplats belägen på Tågaborg anlades omkring år 1930 på f.d. gruvschaktet Kristian vilket var i drift 1870–72.

Vi vandrade i väg på Pålsjögatan, passerade ”Slukhålet” och gav oss in i Pålsjö skog. När vi passerade Pålsjöpaviljongen där man nuförtiden mest njuter av kaffe med våfflor kom samtalet att handla om dans eftersom det finns en dansrotunda vid just Pålsjöpaviljongen.

Vi hamnade i minnenas allé där det berättades om första mötet med kvinnan som sedermera blev hustrun. Hur man reste runt till de olika – och framförallt många dansbanor som fanns på den tiden. Man hade någon kompis som fick låna bil… eller så fick man cykla… En klassiker som Amazonen gjorde stort intryck på flickan i alla fall! Det var en härlig stämning och glada skratt!

Vi tog oss bort till Naturrummet i Pålsjö skog och förkovrade oss genom att läsa informationsskyltarna om dåtidens lantbrukssystem. Vi vandrade vidare och hörde både fågelkvitter och hackspettens hackande. Vi mötte både hundägare och de som tog sig fram på hästryggen. Vi hade nått halvvägs när vi var framme vid Sofiero Gård och där passade några av oss på att handla bröd på Brödkultur 2.0.

Vi hade bra promenadväder, det blåste inte alls i skogen men när vi började gå tillbaka och närmade oss havet så upptäckte vi vinden, ja framförallt motvinden…

Vid Pålsjöbadens fik där vi avslutade rundan slöt ytterligare tre deltagare upp. Det fanns gott om plats så vi möblerade om så att alla satt tillsammans.

Allt som allt tog rundan två timmar i anspråk. En välinvesterad tid som innehåller njutning för både kropp och själ.

KLUBBKVÄLL I ÖDÅKRA

Torsdagen den 26 april 2018

_______________________________________

Skrivet av Per Broberg, den 27:e april, 2018

Sexton medlemmar och fyra gäster från Fix mötte upp till klubbkvällen.

Fix:s nya ordförande Andreas Olsson informerade intressant och engagerat om Fix och de många aktiviteterna där, läs gärna mer på www.ckfix.se och Facebooksidorna ”CK Fix”.

Medlemsantalet är ca 300, mest motionärer men en spännande och växande ungdomsverksamhet börjar ta form. Andreas och klubbkompisen Mattias Svensson var tillsammans med sina döttrar Felicia och Klara på väg till en 3-dagars ungdomstävling i Ringsted, Danmark. Ett slags mini Tour de France med fem etapper och deltagande från många länder. Trevligt att de tog sig tid att deltaga i vår klubbkväll, vilket uppskattades av oss gamla cykelvänner.

Kvällen löpte på i traditionell ordning, stämningen var god, tidtabellen hölls nästan, ingen vurpade och ingen blev avhängd så alla kom säkert i mål. Nästa aktivitet är Sundsbusstura på M/S Pernille, 25 maj kl. 17.45.

Vi ses!

CYKEL-SM I BÅSTAD – 18-MILEN, HERRAR

Söndagen den 24 juni 2018

______________________________________________

Skrivet av Peter Folkeson, den 23:e september 2018

Vi var blott 5 GCV:are som steg på Öresundståget på Helsingborgs Central denna soliga söndagsmorgon som avslutade årets midsommarhelg. På 30 minuter var vi på Båstad station, där vi steg ombord på bussen som tog oss rakt in i ”smeten”, vi steg av på torget bredvid kyrkan och efter 100 meters promenad var vi vid målområdet, som låg mellan kyrkan och tennisstadion.

Damjuniorernas lopp pågick, 9 st (!) startande och senare visade det sig att alla 9 fullföljde. Det blev en Skånsk seger i en spurtduell genom Julia Borgström Höllvikens CK. Roddar’ns dotter Caroline Andersson blev 4:a, 4,01 efter segraren.

Nu efter denna målgång blev det en kaffefika innan herrarnas start. Jag växlade några ord med tävlingsledaren Mikael Jersby, CK Bures ordförande, som tidigare varit aktiv cyklist i CK Fix. Mikaels mor Lena var kassör i CK Fix under ett antal år.

2 Fixare fanns med i årets startfält på 96 cyklister. Starten gick och jag och Kerstin tog oss ner till hamnen och köpte glass. Där tog vi sedan en promenad längs Laholmsbuktens vatten halvvägs mot Norrvikens Trädgårdar och då gick vi upp till SM-banan och följde den in till målet. Sedan blev det en tur upp i den kraftiga backen efter målet, som var rätt grym även om man bara var halvvägs upp – här passerade cyklisterna 12 gånger!

Bland publiken utmärkte sig en hel del Fixare i klubbklädsel med och utan cykel. Ett gäng aktiva PRO:are i skånska cykeltröjor dök också upp med sina cyklar, dom kallar sig visst för Team Röd…

Många bekanta cykelansikten fanns också på plats i Båstad, som jag träffat genom alla cykelår sedan 1970-talet och inte minst på alla de 16 Postgirot Open åren som funktionär.

Det blev en spurtduell även i detta lopp. Lucas Ericsson Motala AIF vann över Tobias Ludvigsson CK HVR16 på tiden 5tim 3min 36sek. vilket gav en snittfart på 36,5 km/h. 63 cyklister tog sig imålupp till 30 minuter efter segraren. De 2 Fixarna bröt liksom Roddar’ns son Andreas.

Vid väntan på bussen, så visar det sig att Roddar’n har sin bil parkerad precis intill busshållplatsen innanför gångbanan. Det växlades några ord och till sin hjälp hade han faktiskt Leif-Arne Carlsson fd cyklist i Burseryd.

Hemfärden gick lika enkelt som ditfärden!

BUSSRESA PÅ SJÄLLAND

Lördagen den 25 augusti 2018

_______________________________________________

Skrivet av Kerstin Folkeson, den 17:e september 2018

Vi var inte ett så stort gäng som följde med på denna resa, tjugo personer och av den anledningen ordnade festkommittén med en mindre buss. Men som Berne sa: Finns det hjärterum så finns det stjärterum! Bussen kom från Klippan Buss och med dagen till ära med en dansk chaufför.

Icke desto mindre så var det ett glatt gäng som gav sig iväg, vi lyckades komma med en tidigare färja och gav oss iväg över sundet.

Vår första dryckes-bensträckare tog vi utanför Fredensborg som ligger mycket vackert vid Esrum sjö. Därefter gick färden vidare till Hilleröd. I Hilleröd kunde vi välja på att besöka slottet Fredriksborg eller att gå på stan. Eller både och för det hann vi med visade det sig. Hilleröd erbjuder ett brett utbud på affärer.

Vid Vaerlöse i natursköna bokskogen stannade vi på Skovlyst bryggeri och intog en god lunch som avnjöts tillsammans med Gråsugge-öl och Havtorn-snaps. Möjlighet fanns att köpa bryggeriets öl med hem.

Turen gick vidare mot Ringsted. Vi passerade Toms chokladfabrik, Ballerup Superarena dit GCV brukar ordna resor till 6 dagars löbet, och tog sedan en bensträckare på Karlslunde rastplats.

På Ringsted Outlet fick den som ville möjlighet att handla diverse märkeskläder (och undertecknad fyndade ett par skor för 180 spänn). Det fanns också möjlighet till att sitta på fik och prata en stund vilket somliga valde.

När det var dags för avfärd öppnade sig himlen sig och det var slut på det fina väder vi haft. Dessvärre höll regnet i sig även när vi kom fram till 40 års jubilerande spårvagnsmuseet.

Spårvagnsmuseet i Skjoldnaesholm kom vi fram till genom att åka smalspårig spårvagn! Sen åkte vi även turer inne på området med omgivning. En spårvagn var inredd som café, det stod ute i skogen och där serverades äkta Sporvejsbajer! Sen vandrade vi runt och tittade på bussar och spårvagnar, det fanns över 100 fordon från olika tidsepoker. Dubbeldäckare fanns såväl som buss och som spårvagn. Den äldsta spårvagnen vi såg var från 1872. Det fanns även Häst-spårvagn som var i drift under perioden 1835–1915. Dessutom fanns en spårvagn som gått till Limhamn utanför Malmö.

Dessvärre begränsade det dåliga vädret men utan tvekan är denna plats värd att besöka igen! Det är Danmarks längsta museum och det var ett mycket spännande besök.

Förmiddagens lotteriförsäljning ledde till vinstutdelning på hemresan och vinsterna som Peter ombesörjt fördelades förhållandevis jämt.

Bengt Lindh höll tal på hemvägen och det han sa kan upprepas här – Vi tackar Berne och Peter för en väl planerad och genomförd utflykt!

KLUBBKVÄLL PÅ RÅÅ MUSEUM

Onsdagen den 3 oktober 2018

_________________________________________

Skrivet av Jörn Landgren, den 6 oktober, 2018

Tack vare Hans-Ingvar och Mona Green fick vi en mycket trevlig och intressant klubbkväll i Råå Museums mysiga lokaler. Med stor entusiasm och kunnighet berättade Mona bl.a. om hur Råå samhälle utvecklades genom tiderna samt hur Råå Museum växte fram från en enkel lada till en idag modern ändamålsenlig byggnad placerad på Råå hamnplan.

Sist men inte minst fick vi höra sagan om Råås store son Ruben Rausing, grundaren av det världsomspännande företaget Tetra Pak.

Runt 1900-talet var faktiskt Råå Sveriges största fiskeläge och en självstyrande socken med en betydande sjöfartsflotta med ett 50-tal segelfartyg registrerade. När Råå-borna ansökte om att bli en ”egen” stad i början av 1900-talet vaknade grannen Helsingborg och ville inkorporera Råå i Helsingborgs stad.

Från början var många Råå bor emot detta eftersom man ansåg att Råå klarade sig bra själv, man hade god ekonomi och värdefulla industrier med driftiga o uppfinningsrika människor. Men efter en omstridd omröstning inkorporerades Råå i Helsingborgs stad och så har det förblivit de senaste 100 åren.

Råå Museum är främst ett museum för fiske o sjöfart. Råå museiförening, som drives ideellt, bildades 1936 och året efter öppnades museet. 1980 flyttades museet till nuvarande lokaler och efter tillbyggnad 1997 samt 2004 uppgår utställnings-ytan till ca: 750 kvadratmeter. 2006 renoverades den stora hallen Läget med bl.a. nytt trägolv som ger en skön känsla av båtdäck.

I museet finns många intressanta ting att beskåda och ni som inte varit där rekommenderas ett besök. I en separat påkostad tillbyggnad finns ensam-världsomseglaren Kurt Björklunds båt ”Golden Lady” elegant uppställd.

Sist men inte minst måste nämnas ”Visionären från Råå” — Ruben Rausing, mannen som satte Sverige på världskartan.

I museet finns idag en utställning om honom och världsföretaget Tetra Pak att beskåda — ett mycket sevärt besök kan jag lova. Tyvärr packades denna utställning ned dagen efter.

Ruben (1895 - 1983) var son till småföretagaren August Andersson. Ruben bodde i Raus socken och under ungdomsåren blev han kallad ”rausingen” från Råå vilket medförde att han 1921 bytte ut sitt ursprungliga efternamn Andersson till Rausing. 1950 bildades Tetra Pak i Lund för tillverkning och försäljning av förpacknings-utrustning till hela världen.

Som avslutning på klubbkvällen hade Peter dukat upp mat o dryck till 18 st. hungriga deltagare och under kaffet blev det också lottdragning där en del blev lyckliga vinnare.

Samtliga lämnade Råå Museum med gott humör och tackade Hans-Ingvar och Mona för ett väl genomfört arrangemang.